فاند یا رانت؟
نوشته شده توسط : مجید زارعی

 

 

 

این سوال شاید برای خیلی ها مطرحه که تحلیل فاندامنتال مهمتره یا تکنیکال. 

من بعد از پنج، شش سال تجربه کار بورس و بازارهای مالی معتقدم که هر کدام از این روشها، ویژگیها و نقاط قوت و ضعف خودشون را دارن. بارها شده که سهمی بدون سیگنال تکنیکال، یک دفعه برای تعدیل مثبت عایدی متوقف شده و با رشد قابل توجهی باز شده یا اینکه یک دفعه و بدون سیگنال تکنیکال رشد زیادی کرده. برعکسش هم صادقه. بارها شده تحلیلگران بنیادی ارزش یک سهم را بیش از قیمت روز سهم می دونستند و معتقد به رشد سهم بودند ولی سیگنالهای افت در نمودار سهم دیده میشد و سهم افت کرد. به عنوان مثال وقتی در اردیبهشت سال 90 بازار شروع به افت کرد اغلب بنیادی کارها می گفتن به لحاظ بنیادی بازار نباید افت کنه. در واقع گزارشهای میان دوره ای که میومد هیچ نکته بدی توش دیده نمیشد ولی بازار افت می کرد.

نظر شخصی من اینه که فاندامنتال در دراز مدت باعث رشد یا افت یک سهم یا یک کالا میشه ولی تکنیکال نقاط ورود و خروج را بهتر می تونه مشخص کنه. به همین دلیل با وجود اینکه وضعیت بنیادی یک سهم یا یک صنعت را مد نظر دارم ولی همیشه با سیگنالهای تکنیکال خرید و فروش می کنم. البته دلیل این موضوع شاید این باشه که من در تحلیل بنیادی تخصصی ندارم و توی صورتهای مالی فقط دنبال یک سری اطلاعات خاص و ریزه کاری می گردم که بتونم سهمهای خوب تکنیکالی را فیلتر کنم. بنابراین ممکنه کسی تخصص تحلیل بنیادی داشته باشه و تحلیل بنیادی را بر تحلیل تکنیکال ترجیح بده. 

اما نکته مهمی که می خوام بهش اشاره کنم اینه که عده زیادی تحلیل فاندامنتال را با اخبار و شایعات و تصمیمات خلق الساعه اشتباه می گیرن.

مثلاً در مورد سهام پالایشگاها عده ای عدم تصویب معافیت پالایشگاهها از پرداخت سهم صندوق توسعه ملی را عامل فاند افت پالایشگاهها می دونن. 

اول اینکه این موضوع فقط بر سود آوری بعضی پالایشگاهها مثل شبندر تاثیر داره و نه بر همه پالایشگاهها. اگه این عامل فاند افت پالایشگاهها است، پس چرا دیگر پالایشگاهها که تاثیری از این عامل نمی گیرند هم افت می کنند؟! 

دوم اینکه حتی اگه فرض کنیم که اسم این تصمیم مجلس را فاند بگذاریم ، قبل از جلسه مجلس چه تصمیمی می تونیم برای خرید یا فروش بگیریم؟! می خوام این را بگم که شما باید بشینید تا ببینید مجلس تصویب می کنه یا نه. اگه تصویب کنه فردا اول وقت همه صف خرید هستند و فرصت  خرید از دست میره، اگر هم تصویب نکنند فردا همه صف فروش هستند. بنابراین شما اینجا با یک تصمیم گیری مواجه هستید نه فاند. 

مثال دیگه در مورد دلار عده ای می گن تکنیکال بی خوده و فقط فاند جواب میده و مثال هم می زنن که وقتی مذاکره به نتیجه نرسید دلار یک روزه مثلاً 200 تومن رشد کرد. خوب! موضوع اصلی همینجاست. شما برای اینکه از نتیجه مذاکرات با خبر بشید باید صبر کنید تا مذاکره تموم بشه و نتیجه مشخص بشه. وقتی هم که مشخص شد تا شما بخواهید اقدام کنید دیر شده چون همزمان با شما بقیه آدمها هم همون کاری را می خوان انجام بدن که شما می خواهید انجام بدید. 

بنابراین من شخصاً مخالف این هستم که اسم  این اخبار و تصمیم گیری ها و ... را فاند بگذارم. تحلیل فاندامنتال به نظر من بررسی صورتهای مالی و ترازنامه و صورت خرید و فروش و طرحهای توسعه و ... برای سهام شرکتها و بررسی وضعیت اقتصادی و سیاستهای دولت و عوامل بنیادی موثر بر قیمت ارز در مورد ارز هستش. اون چیزی که الان خیلی ها به اسم فاند میشناسن، فاند نیست بلکه رانت هستش. شما اگه از قبل در مورد یک تصمیم گیری اطلاعاتی داشته باشید، می تونید استفاده کنید وگرنه دیگه وقتی اون تصمیم اعلام شد به هیچ دردی نمی خوره. 

  تفاوت اخبار و اتفاقات با فاند اینه که اخبار و اتفاقات می تونن نوسان ایجاد بکنن ولی هرگز نمی تونن روند ایجاد بکنند یا روند اصلی را تغییر بدن. 

نهایتاً اینکه شخصاً معتقدم در نگاه بلند مدت دلیل اصلی نوسانات بلند مدت، عوامل فاندامنتال هستند ولی برای تعیین نقاط ورود و خروج ابزارهای تکنیکال کارا تر هستند. 

 

 





:: موضوعات مرتبط: بورس وبازار سرمایه , ,
:: بازدید از این مطلب : 439
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 25 خرداد 1392 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: